Recenzia: Laney TT50H

Moderátor: Moderators

Recenzia: Laney TT50H

Poslaťod Ondskan » Štv Sep 16, 2010 21:22

Recenzia: Laney TT50H
Laney Amplification je anglický výrobca nielen klasických, elektrónkových, ale i hybridných a tranzistorových zosilňovačov, ale tiež výrobca, ktorý zavítal i do segmentu aparátov, ktoré modelujú zvuk pomocou procesorov.
História firmy siaha až do 60-tych rokov minulého storočia, ktoré sú spojené hlavne s menom Tony Iommi a Black Sabbath. S postupom času a narastajúcou obľubou týchto zosilňovačov si značka Laney získava mená ako Vinnie Moore, Paul Gilbert, Joe Satriany, Daniel Linde alebo Mikael Akerfeldt.
Popis:
Modelová rada TT označená výrobcom ako ToTal Inovation prináša okrem klasického zvuku a nadštandardných vlastností i funkcie ako napríklad footswitchom prepínateľný druhý Master Volume, ovládanie pomocou MIDI, alebo „umlčanie“ zosilňovača pri tichom nahrávaní cez nahrávací výstup.

TT50H je 50W celoelektrónková trojkanálová hlava, ktorej elektrónky pracujú v triede A/B. Tento výkon dokáže dodáva do záaže 4, 8 alebo 16 Ω. Predzosilňovaciu čas tvorí 6 kusov elektrónky ECC83(12ax7), pričom v koncovom zosilňovači sú osadené dve elektrónky EL34.

Predný panel je rozdelený na 4 časti – čas pre kanál číslo 1, 2, 3 a Master čas. Èas č.1 – čistý kanál - tvorí vstup gitary, Bright prepínač, ovládač hlasitosti kanálu a 4 korekcie – (z ľava) basy, stredy, výšky, reverb. Všetky potenciometre na aparáte majú tvar tzv. chicken head, aké používa napríklad Joe Satriani na svojich efektoch od Voxu. Prepínač Bright po zapnutí prináša do zvuku vyššie stredy a zvuk sa rozjasní, stáva sa ostrejším a kryštalickejším. Èas č.2 tvoria korekcie a prepínače kanálu Crunch. Oproti kanálu č.1 je pridaný ovládač Drive a prepínač Modern. Korekcie sú rovnaké ako u kanálu č.1. Prepínač Modern zvuk viac zhutní, pridáva spodné pásma a zvuk sa stáva viac modernejším. Funkcia prepínača Bright zvyšuje vyššie stredy a zvuk sa stáva agresívnejším. Ovládanie Lead kanálu je tvorené časou č.3 a obsahuje najviac ovládacích prvkov. Okrem prvkov, ktoré obsahuje kanál č.2 sú tu navyše pridané prepínače Xpand a Boost. Oba prepínače pracujú so skreslením, ale každý trochu iným spôsobom. Prepínač Xpand upravuje mieru kompresie a zvuk zhutňuje, pričom prepínač Boost pridáva ďalší elektrónkový stupeň a tým pádom pridáva najviac skreslenia. Prepínače Modern a Bright majú rovnakú funkciu ako u kanálu č.2. Master sekcia obsahuje dva Master volume ovládače, ovládače Reverb, Fx Mix a Pressence. Ďalej sa tu nachádza manuálne prepínanie kanálov, prepínače Amp Mute, Dumping/Tight a nakoniec Stand-by a Mains. Efektová slučka je paralelná, pričom pomer zefektovaného signálu určuje ovládač Fx Mix. Ovládač Pressence upravuje vyššie výšky, spoločne pre všetky kanály. Prepínač Amp mute umlčí aparát, čo je výhodné pri tichom nahrávaní cez recording výstup, kedy zvuk ide zo štúdiových monitorov, alebo slúchadiel. Posledný z ovládacích prvkov Dumping/Tight zvuk oreže o spodné a vrchné pásma, pričom ho posadí „ako keby na správne miesto v kapele“. Bohužiaľ, po aktivácií zvuk úplne stratí „gule“, stane sa plochým, prestane tlači, ako keby sa z neho stal aparát o 2 triedy horší. V manuály je táto funkcia trošku divoko popísaná, podľa môjho prekladu má slúži na lepšie zladenie s reproboxom, resp. najmä korekciu spodných pásiem. Osobne sa tomuto prepínaču vyhýbam ako „čert krucifixu“.

Na zadnom paneli sa okrem zásuvky na napájací kábel nachádzajú konektory efektovej slučky (Fx Send & Return), nahrávací (Recording Out) a linkový výstup (Line Out). Rozdiel medzi nahrávacím a linkovým výstupom je, že nahrávací výstup používa simuláciu reproboxu pre priame nahrávanie, pričom linkový slúži na vyvedenie signálu z predzosilňovača pre iný koncový zosilňovač. Ďalej sú tu výstupné konektory pre pripojenie reproboxu. Tie ponúkajú všetky druhy zapojenia – samostatný 4, 8 a 16Ω výstup, prípadne ich kombinácie ako je ukázané na obrázku.
Obrázok
Ovládanie pomocou MIDI je podporované cez trojicu konektorov – MIDI In, Thru a Out. Je možné použi 5 a 7 kolíkové DIN konektory. Ďalej je tu prítomné tlačidlo pre uloženie MIDI presetu, pričom sa na adresu dajú uloži samostatné hodnoty Volume a Reverbu. Footswitch (FS6), ktorý je dodaný spolu s aparátom sa pripája pomocou 15 pinového konektora, podobnému starému paralelnému konektoru na počítači. Zadný panel okrem upozornení a sériového čísla ešte dopåňa poistka.

Zvuk
Zhrnul by ho som to do slova – univerzalita. Ako píšu i na úvodnej stránke manuálu – väčšina hráčov hľadá skvelý clean, crunch a lead tón, pričom Laney TT ich má všetky, tak prestaňte hľada a začnite hra :). Od funky cez jazz, blues až po progressive rock/metal a kľudne by som si ho vedel predstavi i v tvrdších štýloch. Všetko to samozrejme závisí od použitej gitary a osobných preferencií.
O charaktere Clean kanálu by sa dalo poveda, že je British, ale je to skôr niečo medzi Fender a Marshall. Má jemnejší charakter a i pri ráznejšej hre zvuk ostáva stále kryštalický bez nakreslenia. Takýto charakter si zachováva čistý kanál i pri vyššej hlasitosti koncového stupňa. Pri vypnutom Bright prepínači je zvuk pekný guľatý vhodný rockové doprovody, pričom pri jeho aktivovaní sa zvuk rozjasní a jeho zvuk priam núti hra vybrnkávané pasáže. Samozrejme je to hlavne o zvukových preferenciách hráča.
Crunch kanál je veľmi univerzálny. Charakterom by som ho nazval hrubým (porovnávam s Peavey Valveking), zvukovo posadený viac do stredov. Potenciometer Drive ponúka rozsiahlu škálu skreslenia od blues (polohy 2 až 3) cez punk (4 až 5) až po plnohodnotné rockové skreslenie (6 až 8). Zvuk pri pozícií nad 8,5 až 10 je už hodne skreslený, a aparát je veľmi náchylný na spätnú väzbu. Tón ide síce ľahko za prstami, ale stráca na konkrétnosti a jeho charakter mi príde až nepríjemný. Osobne som nemal vôbec potrebu prejs za 7 polohu. Veď od brutálneho skreslenia tu je tretí, Lead kanál. Pri práci s Modern prepínačom a korekciami dosiahnu moderný zvuk či už neo(litic) punk :) alebo rockovú modernu. Osobne mám nastavený aparát na neutrále, s miernym zdvihom korekcií na 6 bez Modern a Bright, pričom Drive je na 6 pozícií. Pri tomto nastavení mi prišiel aparát najprirodzenejší, pričom zvuk je dostačujúci či už na doprovody, alebo sólovú hru.
Spočiatku nastavi dobrý zvuk na Lead kanále bola pre mňa tak trochu alchýmia, ale po pár skúškach som našiel tú správnu polohu. Zvuk má rovnaký charakter ako Crunch kanál, veď z neho vychádza, ale čo je hneď znateľné, že aparát viac tlačí. Pri aktivovaní Xpand sa zvuk mierne upraví a ešte viac zhutní. Možno som ja len taká lama, ale bez aktivovaného Boost prepínača, trsátkové flažolety idú z gitary dos ažko. Po jeho aktivácií tón ide nádherne za prstami a ani riffi alá Zakk Wylde už nie sú problém. Hra je následne náchylná na všetky hráčove neduhy a jemnú spätnú väzbu. Pri aktivovanom Boost prepínači, prepínače Modern a Bright už nemajú až taký veľký efekt na zvuk, ale mierna zmena tam cíti je. Pri maximálnom Drive a Boost je zvuk už veľmi skreslený a pri rýchlej rytmickej hre sa môžu jednotlivé tóny zlieva, ale ešte je stále dos konkrétny na sólovú hru.
Èo ma sklamalo na tomto aparáte je, že pri nahrávaní cez Recording Output bol výstup dos zašumený až zapraskaný a, že jeho kvalita vôbec neodpovedá kvalite reprodukovaného zvuku. Èistý zvuk Clean kanálu bol ešte ako tak v poriadku, ale skreslené boli dos rezavé, asi by sa to chcelo viac pohra s potenciometrom Pressence. Bohužiaľ pri testovaní som skúšal nahráva i priamo cez mikrofón, tak som nakoniec neriešil nahrávanie cez tento výstup.

Pozn.: Skúšali sme štúdiový kábel s Neutrik konektormi a i môj Bespeco a vždy to bolo isté, ale je možné že multikábel bol zlý, i keď i to by som vylúčil, pretože sme vyskúšali viac vstupov a nemyslím si, že by bol celý mimo, keďže sa používa na ozvučovacie akcie.

Aparát som kupoval z druhej ruky a pri kúpe som hlavu testoval na 3 gitarách – Fender Stratocaster John Mayer signature, Les Paul značky Tokaj r.v. cca 1986, pôvodného majiteľa a môj Schecter C-1. Reprobox bol Laney GS412A s konfiguráciou 4x12 Celestion Seventy. Najlepší dojem na mňa spravil Stratocaster. Z Cleanu sa dal bez problému vytiahnu basový jazz alebo po aktivácií Bright a prepnutím snímača funky. Na Crunch kanále išla z aparátu Tublatanka ako vyšitá a Lead sa niesol v znamení gitaroviek z konca 80 rokov. Tokaj ma prekvapil svojím príjemným profilom krku, čakal som nejakú tučnú nohu od stola, ale dostalo sa mi príjemné C nie o moc väčšie ako môj Schecter. Zvuk bol hutný, ideálny na poriadny rokec a spolu s Lead kanálom ideálna kombinácia na hudbu typu Black Label Society. Clean bol taký klasický gulatý, aký poznáme z väčšiny rockových nahrávok. Varianta Clean kanálu a krkového snímaču by sa mi pozdávala i v jazz ovplyvnených štýloch. Kombinácia stiahnutého Drive na Crunch kanály by určite dostala každého fanúšika blues.
Bohužiaľ aktívne snímače na mojej C1 v kobylkovej pozícií spôsobujú, že zvuk Clean kanálu je tuhý, ale pri použití strednej polohy na gitare zmäkne a dajú sa bez problémov hra či už akordové doprovody, alebo i vybrnkávačky. Zvuk na Crunch je dos nakopnutý, ale nestráca na dynamike. Lead kanál je mäso a pri použití lepšieho reproboxu by to boli jatka. Pri skúšaní na reproboxe Laney bol zvuk viac masívnejší a aparát podstatne viac tlačil.

Zhrnutie:
Veľmi univerzálny aparát s klasický zvukom ponúkajúci mnoho možností.
Plusy:
+ zvuk
+ druhý Master Volume
+ MIDI ovládanie – snáď ho v budúcnosti využijem :)
+ Footswitch v cene aparátu
Mínusy:
- Šum na Recording Output
- Funkcia prepínača Dumping/Tight

Tak ako som sľúbil prihadzujem zopár ukážok. Ide zväčša o hovadiny a i hráčska úroveň je biedna. To bolo spôsobené tým, že som to nahrával so strašnou opicou a nič poriadne ma nenapadalo. A nechcel som to už ruši. Tak potom komentujte iba zvuk :).
Každopádne zostava bola Laney TT50H => Kustom Quad => Shure 57 => Korg D3200. Mikrofón sme umiestnili do stredu reproduktoru, ale možno by sa s tým chcelo viacej pohra, lebo ako som písal nahráva sa tam zväčša dychovka a tam sa neaké nastavovačky nerobia. Èiže toto bol podstate takým prvým pokusom o surové zachytenie gitarového zvuku. Každopádne by sa to chcelo ešte pohra viac s korekciami, najmä už so spomínaným Pressence. Vcelku ma prekvapilo, že nahrávky na Crunch kanály s maximálnym gainom znejú vcelku dobre.

http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/1_blue_motiv.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/1_funky_t3_m6_b7.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/1_funky_t8_m6_b5.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/1_motiv.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/1_opeth_harvest.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/1_vybrnkavacka_solo_motiv.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/1_vyhravka_snimace.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/2_blues.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/2_crunch_rock.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/2_drive_max_riff.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/2_kila_drive_max.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/2_motiv_drive3.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/2_motiv_prepinace.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/2_rockroll.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/2_paranoid.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/2_sabbath_motiv_drive8.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/3_motiv_hard_rock.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/3_riff_kobylkovy_a_stredovy.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/3_riff_prepinace.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/3_seekdestroy_intro.html
http://www.toofiles.com/en/oip/audios/ogg/3_vyhravka.html



Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok






diskusia k recenzii sa nachadza v tejto teme:

viewtopic.php?t=13605
Naposledy upravil Ondskan dňa Ned Sep 19, 2010 09:30, celkovo upravené 1
Gear:
Schecter C1 w/ SD TB4 + SH2
Laney TT50H - Wzmacniacz lampowy
T.C. Electronic G-Sharp
Korg PitchBlack
Alesis iO2 Express + Amplitube 3 + Reaper
http://bandzone.cz/guitarelectrification
Obrázok užívateľa
Ondskan
 
Príspevky: 1403
Registrovaný: Sob Júl 09, 2005 16:30
Bydlisko: Stará Turá - Zlín

Späť na Recenzie

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť

cron