2x12` vs. 4x12`

Moderátor: Moderators

2x12` vs. 4x12`

Poslaťod Drvic » Štv Dec 29, 2005 15:32

Videl som v jednych hudobninach kombo s dvomi reprakmi, ktore malo vykon 100 W . Predavac mi povedal, ze maju to iste v prevedeni hlava a bedna so styrmi reprakmi.
Kedze vykon by bol ten isty, aky vyznam by malo kupovat si hlavu a bednu, ktore su o asi 7 000 Sk drahsie ako spominane kombo? Cim by bol zvuk iny?
Obrázok užívateľa
Drvic
 
Príspevky: 1764
Registrovaný: Pia Nov 04, 2005 14:07
Bydlisko: Pezinok <-> Sered

Poslaťod Blaze » Štv Dec 29, 2005 16:15

najjednoduchsie povedane: 4x12 ma vyhodu v tom, ze zvuk je viac priestorovejsi, teda ze ti do nehra len "do noh" ale zvuk sa siri aj do vyssich poloh. okrem thoo vela gitaristov pouziva "slabsie repraky " myslim vykonovo, vo vacsom mnzostev - napr. 4x25W ako napriklad 2x 50w uz aj kvoli vyssie spomenutemu faktu. taktiez reprak ktory ma mensi vykon sa skorej "vybudi" resp. hra tak ako ma. lebo napriklad "vybudit" 75W reprak chce vyssiu hlasitost ako 25W ;)

:twisted:
Obrázok užívateľa
Blaze
 
Príspevky: 600
Registrovaný: Str Jún 15, 2005 17:42
Bydlisko: BA

Poslaťod Predator » Štv Dec 29, 2005 16:16

2x12 má menej basov a je menej hlasité ako 4x12. Elektrický výkon hovorí len o tom, koľko wattov tie repráky znesú, a nie o tom, koľko z nich sa premení na zvuk a koľko na teplo kmitačiek reprákov a mechanické straty tlmením ... a tam má 4x12 výhodu v tom, že má 2 x väčšiu účinnú plochu meničov. Teda pri rovnakom výkone hraje 4x12 o čosi hlasnejšie (nie dvakrát, samozrejme, závislos vyžiareného výkonu a subjektívnej hlasitosti je logaritmická) a je menej smerové. To však nie je vždy výhodou. Lampáče hrajú lepšie pri väčšom vybudení, a na dosiahnutie optimálneho zvuku by si tu musel v klube huli do abnormálnych hlasitostí. Takže ak nevypredávaš štadióny a športové haly, 4x12 je pre teba prakticky zbytočnos. 2x12 v pohode vystačí na klub, "hospodu" či kulturák.
Predator
 
Príspevky: 2614
Registrovaný: Uto Júl 20, 2004 10:21
Bydlisko: Východoslovenský kraj

Poslaťod Drvic » Štv Dec 29, 2005 16:30

Predator píše:... Lampáče hrajú lepšie pri väčšom vybudení, a na dosiahnutie optimálneho zvuku by si tu musel v klube huli do abnormálnych hlasitostí. Takže ak nevypredávaš štadióny a športové haly, 4x12 je pre teba prakticky zbytočnos. 2x12 v pohode vystačí na klub, "hospodu" či kulturák.


No, jedalo sa o tranzistor. Lampa zatial nehrozi.
Obrázok užívateľa
Drvic
 
Príspevky: 1764
Registrovaný: Pia Nov 04, 2005 14:07
Bydlisko: Pezinok <-> Sered

Poslaťod Predator » Štv Dec 29, 2005 17:54

Aj tak si myslím, že do klubu nemá 4x12 príliš veľa výhod. Je veľká, treba na jej nosenie dvoch chlapov, prepravova ju v obyčajnom osobnom aute je trochu komplikovaná vec. A jej výkon na 99 zo 100 akcií určite nevyužiješ, snáď na nejakom open air festivale.
Predator
 
Príspevky: 2614
Registrovaný: Uto Júl 20, 2004 10:21
Bydlisko: Východoslovenský kraj

Poslaťod Drvic » Štv Dec 29, 2005 18:30

OK. Vdaka za odpovede. Aspon mam v tom jasnejsie.
Obrázok užívateľa
Drvic
 
Príspevky: 1764
Registrovaný: Pia Nov 04, 2005 14:07
Bydlisko: Pezinok <-> Sered

Poslaťod Blaze » Štv Dec 29, 2005 21:45

predator: vykon 4x12 bedne nemusi byt 240W. kludne to moze byt aj 100W bedna. tu ide hlavne o to, ze je rozdiel ked hras na 4x12 ako na 2x12 ze sa ovela lepsie pocujes, lebo Ti bedna nehra do noh. jasne ze ked hras raz za bozi rok v klube aj to v nejakom takom, kde sa clovek ledva otoci na podiu, ak tam vobec nejake je. tak staci 2x12.
:twisted:
Obrázok užívateľa
Blaze
 
Príspevky: 600
Registrovaný: Str Jún 15, 2005 17:42
Bydlisko: BA

Poslaťod Overdriver » Sob Dec 31, 2005 14:33

Inak povedané čím je viac reproduktorov a čím majú väčší priemer (ovšem za predpokladu, že sú správne vybudené), tak tým je zvuk TUÈNEJŠÍ
Prajem vám všetkým poriadne tuèný zvuk
Overdriver
 
Príspevky: 66
Registrovaný: Štv Sep 29, 2005 14:57
Bydlisko: Bratislava

Poslaťod metalhead » Str Jan 04, 2006 23:10

tu ide aj o ten drive.napr. marshall boxy:kup si nejaku hlavu a 5 boxov od tej istej znacky.ani na jednom nebude rovnaky zvuk.ide tam o strukturu tich boxov

ps.:a este jedna vec.nikdy sa neda porovnat zvuk z komba so zvukom z hlavy a uzavreteho boxu.Hlava a box 4ever :twisted:
metalhead
 
Príspevky: 12
Registrovaný: Ned Sep 11, 2005 11:16

Poslaťod jivo » Pon Jan 09, 2006 10:11

metalhead píše:ps.:a este jedna vec.nikdy sa neda porovnat zvuk z komba so zvukom z hlavy a uzavreteho boxu.Hlava a box 4ever :twisted:


jo jo, nech si hovori kazdy co chce, 4x12 + volume hodne doprava = brutalne tucny zvuk. to basove pumpovanie, to skratka 2x12 nenahradi :wink:
My gear rulez. Your gear sucks. :D
Les Paul + Marshall = ROCK !!!
Powered by Peavey and Mesa/Boogie amplification.
Obrázok užívateľa
jivo
 
Príspevky: 13341
Registrovaný: Pia Máj 28, 2004 13:20

Poslaťod daredevil » Pon Jan 09, 2006 11:31

presne ako vravi jivo, absolutny suhlas.
viete co je este lepsie ako 4x12 ? 2 kusy 4x12 :D :D
---------------------------------------

STAVIAME NOVE STUDIO !!!!
daredevil
 
Príspevky: 939
Registrovaný: Pon Jan 17, 2005 17:23
Bydlisko: Bratislava

Poslaťod styrioci » Pon Jan 09, 2006 11:45

ee 4 kusy 4x12 8) :lol: :twisted:
Obrázok
Obrázok užívateľa
styrioci
 
Príspevky: 3840
Registrovaný: Štv Nov 03, 2005 12:46
Bydlisko: Kosice, SR

Poslaťod Predator » Pon Jan 09, 2006 12:17

Chlapi, to je síce pekné, ale

1. Kto to má vláči?
2. Koľko z vás vypredáva štadióny či športové haly?
3. Kam to "harampádí" nasklada v klube, kde je človek rád, že sa má s gitarou kde postavi?
4. Kto to v takom klube bude počúva?
5. Načo také množstvo basov? Je to iste fajn na open air fesáku, kde je treba prida viac basov, aby tón nebol moc tenký, lebo vonku sa basy strácajú v okolí viac ako smerové stredy a výšky, ale v malom a strednom priestore je to skôr na škodu - gitara sa začne bi s basou a kopákom, prestane to znie kompaktne ako celok. Bude z toho obrovský hukot, ale málo muziky.
6. 4x12 proste v malom klube nevybudím, nemám šancu, lebo by všetkým popraskali ušné bubienky. A bez vybudenia proste gitarový aparát šavu nemá.

Ideálny tón gitary, ktorý sa presadí v kapele, by mal by skôr stredový ako nabasovaný a navýškovaný. Nie je síce sám o sebe taký "poprdeli", ale v kapele funguje lepšie ako tá duniaca uškriekaná guľa, prezentovaná ako dnešný ideál zvuku mladých gitaristov.

Ja si myslím, že pre posluchové priestory na slovenské pomery bežných kapiel je ideálne kombíčko 2x12. ¼ahko sa prenesie, má dos basov oproti 1x12 a pre úplnú väčšinu herných situácií je to úplne postačujúce. A samozrejme sa nestratí ani na veľkých pódiách. Clapton hral na dva malé tweedové 30 W Fendre aj na veľkých pódiách, nazvučili mu ich do P.A..

Až sa mi podarí nejak naškraba prachy, snívam o lampovom kombíčku Peavey 5150 212 ... ale to tak skoro nebude :-)
Predator
 
Príspevky: 2614
Registrovaný: Uto Júl 20, 2004 10:21
Bydlisko: Východoslovenský kraj

Poslaťod jivo » Pon Jan 09, 2006 12:26

ja to asi poriesim tak, ze si kupim este 2x12 a v skusobni budem mat 4x12 + 2x12 a na koncerty do kulturakov si budem bravat 2x12, aby to zvukar prezil a nevytrhal si vlasy, ako to strasne huci a na poriadne open air festivaly (aj sa ich niekedy dokcam), si budem nosit 4x12 bednu. ked vypredame PKO, tak tam si potom zoberem aj 4x12 aj 2x12 :wink:

predator: mimochodom, drviva vacsina koncertov ma vlastne PA, takze mne nejde o to, aby som mal dostatocne hlasny aparat, ale aby mi hral tak, ako si predstavujem. a s basmi to samozrejme neprehanam, ale niekedy to bez nich fakt nejde :wink:
My gear rulez. Your gear sucks. :D
Les Paul + Marshall = ROCK !!!
Powered by Peavey and Mesa/Boogie amplification.
Obrázok užívateľa
jivo
 
Príspevky: 13341
Registrovaný: Pia Máj 28, 2004 13:20

Poslaťod daredevil » Pon Jan 09, 2006 12:27

pocet boxov nema s basovostou nic spolocne. (alebo len minimalne).
asi si nepochopil ako boli tie prispevky napisane.

pisat o idealnom kombe vseobecne je asi silne caffe. ak mas 7strunovu gitaru alebo ladis nizsie (D,C,B) tak mozes ist s 2x12 doprdele.

rockova (metalova) gitara cez 2x12 je ako jazdit na porsche so zatiahnutou rucnou. idealny aparat neexistuje tak ako neexistuju vseobecne formulacie o ktorych tu pises. orientujes sa len na specificky okruh hudby ktoru produkujes ty.
---------------------------------------

STAVIAME NOVE STUDIO !!!!
daredevil
 
Príspevky: 939
Registrovaný: Pon Jan 17, 2005 17:23
Bydlisko: Bratislava

Poslaťod Predator » Pon Jan 09, 2006 12:55

Moc by som to netvrdil. Väčšinou na akustické pomery predimenzovaná pódiovka je začiatkom problémov so zvukom na mnohých akciách. Gitarista si to schuti osolí, aby to "hralo a pumpovalo", ostatné nástroje sa samozrejme musia poriadne vytoči tiež, aby z koncertu neostalo len gitarové sólo. Na pódiu je desný kravál, ktorý chvíľami prereváva aj samotné P.A. a tlačí sa do spevových mikrofónov. Nikto nepočuje nič okrem seba. A chudák zvukár sa snaží, aby sa do hľadiska dostávali vyrovnané pomery zvuku, aby bol zrozumiteľný spev a pritom aby nič nepískalo. Namieša za takýchto okolností niečo zrozumiteľné do P.A. je umenie, do odposluchu je to potom nadľudská úloha, rovnako ako pre hráča v takom bordeli hra a vníma spoluhráčov. Gejty a antifeedbackery dostávajú zabra a majú problém zdetekova, čo je ešte užitočný signál a čo hluk pozadia a väzby, ktoré majú odstráni, a tak veselo devastujú spektrum signálu a vykúsavajú zo signálu náhodné pasáže. Tichšie sa P.A. pusti nedá, lebo z celého zvuku ostane len rev pódiovky. Tak to chtiac nechtiac musí vytiahnu, aby nahnal tie pomery hlasitostí do normálu. A tak je divák bombardovaný zvukovou vlnou, ktorá si nijak nezadá so štartom prúdového štvormotoráku.

A nakoniec sa to celé končí sklamaním pre každú zúčastnenú stranu. Muzikanti nadávajú na zvukára, že sa nepočuli a tým pádom dosrali svoj set, diváci na muzikantov a zvukára, že borci hrali od veci a že kvôli debilovi za pultom skoro prišli o sluch, a zvukár na muzikantov, že s tak hluchými hovadami sa nedá vôbec urobi zvuk ani na tej najlepšej technike.

To vsjo. A že takých akcií nie je málo ...
Predator
 
Príspevky: 2614
Registrovaný: Uto Júl 20, 2004 10:21
Bydlisko: Východoslovenský kraj

Poslaťod daredevil » Pon Jan 09, 2006 12:59

vysvetli mi prosim ta rozdiel 2x12 a 4x12 pri rovnako vytocenom zosiku ?
nehnevaj sa ale tvoja uvaha je z cesty. ked je hluchy gitarista tak to je zase iny problem. aj s 1x12 combom sa da narobit bordel.

to ze mam 4x12 neznamena ze do toho boxu budem hucat co to da.
4x12 box znamena vacsi komfort co sa tyka kvality zvuku a nie hlasitost.
---------------------------------------

STAVIAME NOVE STUDIO !!!!
daredevil
 
Príspevky: 939
Registrovaný: Pon Jan 17, 2005 17:23
Bydlisko: Bratislava

Poslaťod jivo » Pon Jan 09, 2006 13:22

predator: moze to tak byt a nemusi to tak byt. stava sa to hlavne vtedy, kae je prilis hlucna kapela na prilis malom podiu.

ako napisal daredevil 4x12 nemusi byt vobec nahlas, aj ked samozrejme vacsinou nahlas je, pretoze lampovy zosik sa musi poridane vybudit. preto moze byt podla mna dobre riesenie, ta 2x12 na male podium. ma ovela viac bodovy zvuk a pokial ju neotocis priamo na publikum a mas dobre odposluchy, tak moze byt vsetko v pohode.

lenze casto sa stava aj to, ze zvukar ma ako odposluhy pre kapely tri 100 wattove behringery a vtedy uz nemusi byt chyba kapely, ak sa da nahlas, aby sa aspon trochu pocula.
My gear rulez. Your gear sucks. :D
Les Paul + Marshall = ROCK !!!
Powered by Peavey and Mesa/Boogie amplification.
Obrázok užívateľa
jivo
 
Príspevky: 13341
Registrovaný: Pia Máj 28, 2004 13:20

Poslaťod pidri » Pon Jan 09, 2006 13:25

súhlasím s daredevilom...

predator...zvuk je buď dobrý alebo zlý. o výšky basy stredy nejde. ide o to aby ten zvuk bol zrozumiteľný. keď niekto potrebuje zvuk ako motorová píla tak sa bez 4x12 nezaobíde. to že väčšina zvukárov má podobne naivnú predstavu o gitarovom zvuku ako ty sa podstatne viac podpisuje na tebou uvádzanej kvalite zvuku ako veľkos/sila aparátov.
alebo mi chceš tvrdi že všetci čo také zvuky majú na albumoch naživo hrajú cez telecaster na 30W lampové kombo?
dá sa hra s hocijakým zvukom...len sa treba počúva. neexistuje poučka o tom že gitara má ma toľko a toľko tých a tých frekvencií.
iba jedna poučka platí:
KAPELA MUSÍ ZNIE DOBRE
:wink:
Marshall MG100HDFX+AVT412A
Ibanez GRX 7-string
Cort S2600 6-string
Ernie Ball
Dunlop Picks
Obrázok užívateľa
pidri
 
Príspevky: 261
Registrovaný: Štv Sep 02, 2004 15:57
Bydlisko: Pezinok

Poslaťod Predator » Pon Jan 09, 2006 14:30

Chlapi, ja vôbec nezatracujem 4x12 - ja len hovorím, že v malom klube to nemá veľké opodstatnenie a teda že pokiaľ nevypredávate Lucernu, je vám vcelku nanič ... je to veľké, neskladné a hra na tom potichu nie je žiadna sláva, najmä keď je to lampa. Pre klubové potreby je častokrát lepšie použi malý adekvátne osolený aparát, ako dusi výkonnú mašinu na štvr výkonu a hra s chcíplym zvukom. Pamätajte na to, že nielen zosík, ale aj reprák treba adekvátne nakàmi ...A nebavme sa o telecasteri a 30W vintage kombíčku. Napríklad malý 30W VHT Pittbull v triede A s 1x12 v spolupráci s modernou sedemstrunkou či podladenou gitarou dokáže urobi poriadne mäso aj v stredne veľkom klube ... to je fakt motorová píla ako vyšitá!

Predstavy o zvuku mám, myslím, v pohode. Predsa len som aj štúdiový zvukár, nielen gitarový hráč.Nevidím to iba cez optiku gitarového hráča, ale zohľadňujem aj to, ako sa ten zvuk spája s celkom. A to "véčkové" zvuky robia iba neochotne. Je to všetko o superpozícii spektier jednotlivých nástrojov. Základom je, aby jeden nástroj neliezol do pásma druhému. Preto sa zvuk lampového skreslenia lepšie presadí v kapele, ako trebárs taký bzučiak MT-2. Ak zoberieme taký Slayer, čo je už sakra tvrďáreň, tak oni majú na svojich ekvalizéroch nastavené to véčko obrátene, teda vytiahnuté stredy a potlačené okraje spektra. Vedia, prečo ... zvuk je tvrdý, ale nepiští a nechrochtá, nelezie do basy ani do bicích a tá "píla" potom dobre vynikne, pekne sa oddelí od zvyšku nástrojov. A pri takom náreze by bola zo zvuku s véčkovým spektrom iba chlpatá guľa.

A ešte jedna vec - ďaleko viac ako počet reproduktorov na farbu skrine vplýva, či je otvorená alebo uzavretá. Uzavretá skriňa viac pumpuje a má viac basov ... otvorená znie síce hlasnejšie, ale s menej basmi. Fyzika nepustí.

Každý priestor chce svoje ...vonku to riešia gitaristi tak, že majú na malé priestory maličký aparát a na veľké veľký ... a to rovnakej značky. Výrobcovia to vedia a tak majú v ponuke aparáty, ktoré majú prakticky rovnaké korekčné a skresľovacie sekcie, rovnaký charakter zvuku, a líšia sa len prevedením, veľkosou a výkonom. Napríklad si borec kúpi malé kombíčko Soldano Atomic 16 aj veľký stack Soldano SLO-100, prípadne Riveru Clubster a Riveru Knucklehead, atď.

Tým majú gitaristi vybavené, že budú ma ten správny šavnatý tón, či hrajú na veľkom alebo malom pódiu, všade si to budú môc poriadne nakàmi a bude im to hra dobre. A stále sa im to bude, hlavne čo sa týka dynamiky a farby tónu pri skreslení, chova a znie cca rovnako.

U nás však na toto gitaristi nemajú väčšinou prachy, a tak ako najlepší kompromis vzhľadom na obvyklé herné situácie sa javí veľké kombo 2x12 s uzavretou alebo aspoň polouzavretou ozvučnicou ....
Predator
 
Príspevky: 2614
Registrovaný: Uto Júl 20, 2004 10:21
Bydlisko: Východoslovenský kraj

Ďalší

Späť na Archiv

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 5 hostia